5698 - 5999
FINE ARTS - 16th-19th CENTURY DRAWINGS, WATERCOLOURS and PAINTINGS
(incl. drawings of Haarlem and surroundings from the collection A.M. van den Broek)
= Verso frame w. mounted pencil annot. by John Kent Richardson RSW "A Parisian. Original Drawing by Helleu Paris". Sold at Bonhams 17 November 2010.
- A few unobtrusive foxed spots. = SEE ILLUSTRATION PLATE LXXXI.
= Willem van Vianen was a merchant in the city of Utrecht, his wife hailed from Amsterdam.
- Drawing trimmed to the framing line; trifle yellowed.
= Provenance: the collection A.M. van den Broek, w. his collector's stamp on verso. SEE ILLUSTRATION PLATE LXXXI.
= "Horstink, Warnar ('Warnaar'); geb. Haarlem 1 november 1756, overl. Haarlem 2 november 1815. Woonde en werkte aldaar. Leerling van C. van Noorde en W. Hendriks. Tekenleraar; heeft weinig geschilderd, maar meer getekend, geaquarelleerd en enkele etsen vervaardigd." (Scheen).
- Partly sl. dustsoiled and yellowed.
= Showing the top of the building in flames, firemen (2x) and bystanders.
Idem. "De Parkweg nov. 1890". Drawing, pen and ink, 30x21 cm., monogrammed and "Nov. 1890" in pen and ink, titled in pencil.
- Lacks sm. portion from lower blank corner.
WITH: Hoynck van Papendrecht, J. AUTOGRAPH LETTER SIGNED "J. Hoynck van Papendrecht" to "Hooggeachte Heer de Beaufort", dated "Bussum. 17 Juli 1930", pen and ink, 1 fold. leaf, 2p.
- First page yellowed.
= Letter that accompanied the drawings above. "(...) Toen (...) U oude herinneringen ophaalde, bedacht ik mij dat op het atelier bij mijn broer in den Haag, nog wel een en ander uit dien tijd kon zijn. Ik vond en kreeg van hem bijgaande krabbels van de brand in de Schouwburg, en van het kijklustige publiek, waarbij een smeris, die al is het misschien niet degene die u van de schutting haalde, toch zonder twijfel tot zijn sectie behoorde. Op de schets van de Parkweg 1890, komt het huis van Jhr. van Riemsdijk voor (...). Bij het losmaken uit het boek is deze teekening in een der hoeken een beetje beschadigd (...)".
= One of the founding members of the Wiener Sezession. With 2 publications: K.B. MÁDL, V. Hynais. Eine Auswahl seiner Werke aus den Jahren 1891-1901 (Prague, 1904, col. plates, ills., orig. silk, folio), illustrating this work on p.8. And a small catalogue published on occasion of the artist's 70th birthday: Jubilejní výstava výtvarného díla Vojtecha Hynaise K. Jeho Sedmdesátým narozeninám (Prague, 1924, no.89 (this painting). SEE ILLUSTRATION PLATE LXXXII.
= Verso frame w. ticket reading "Londen Balletschool 1913-14" (photostat from verso drawing?). Provenance: Gallery Ivo Bouwman.
- Foxed.; vague creases in lower margin.
= Verso frame w. ticket reading "Meisje achter de coulissen". Provenance: Gallery Ivo Bouwman.
= After an oil portrait auctioned at Glerum in 1990. Provenance: the collection A.M. van den Broek, w. his collector's stamp on verso.
= According to the annotation on verso of 2 first drawings, both were a gift from Anna van Gogh-Kaulbach (1869-1960). Contrary to the annotation Van Gogh-Kaulbach was not the granddaughter of the painter. She might have been a (very) distant relative.
- Laid down on modern paper mount.
= On paper with a fleur-de-lis watermark. Provenance: the collection A.M. van den Broek with his collector's mark on verso mount. Van den Broek attributed this drawing to Hendrik Keun.
- Some vague foxing.
= SEE ILLUSTRATION PLATE LXXXIV.
= Provenance: the collection A.M. van den Broek, with his collector's mark on verso.
- A few foxed spots.
= Provenance: the collection A.M. van den Broek, with his collector's mark and attribution on verso.
- Sl. fingersoiled.
= Skilful and very precise watercolour. Paulus Knogh, "Wis- en natuurkundige, tevens kunstverzamelaar. Tekende in kleuren, meestal in miniatuur op perkament, insekten en amfibieën" (Scheen). See also NNBW III, p.706.