48 - 556 FINE and APPLIED ARTS, ART REFERENCE
= One of 200 numb. copies, SIGNED by the artist, bound in orig. cl. w. slipcase, 4to, containing 2 orig. etchings, both signed and "72/200" in pencil.
AND 3 others on the same, i.a. F. HERREMAN, Ysbrant. Etsen, Etchings (Ghent, 2004, (col.) ills., orig. hcl., 4to).
- Sl. duststained on frontcover; sm. dam. spot near foot of spine. Good/ fine copy.
= Zwart/ Hefting; Monguzzi p.16; Maan/ Van der Ree; p.14; Broos '70, p.70; Broos '96, p.44; Broos/ Hefting p.119; Purvis, ill. between p.122 and 123; Purvis/ De Jong p.164f; Forde p.26f; Dooijes p.94f; cf. Van Faassen; Brentjens, p.235ff: "Zoals Zwart zich al in 1930 had voorgenomen, krijgt het boekje inderdaad twee hoofdrolspelers: De Post en J. Zelf. Ze personifiëren respectievelijk het staatsbedrijf en de jeugdige lezer. (...) Hij vervaardigt de personages van opgerolde briefkaarten, papier, textiel en blik. (...) Hij laat ze balanceren op een vrachtwagen of op het dak van een gebouw. Hij plaatst ze achter een postloket, op een wolkendek of laat ze wegzakken in een telefoonboek. (...) In het boek duiken zo nu en dan ook ongewoon zoetsappige tekeningen op die niet de hand van Zwart maar van zijn assistent Dick Elffers verraden."
- Somewhat dogeared. Backstrip sl. dam. at foot; frontwr. partly sl. yellowed and some vague traces of silverfish activity.
= Zwart/ Hefting; Monguzzi p.16; Maan/ Van der Ree; p.14; Broos '70, p.70; Broos '96, p.44; Broos/ Hefting p.119; Purvis, ill. between p.122 and 123; Purvis/ De Jong p.164f; Forde p.26f; Dooijes p.94f; cf. Van Faassen; Brentjens, p.235ff: "Zoals Zwart zich al in 1930 had voorgenomen, krijgt het boekje inderdaad twee hoofdrolspelers: De Post en J. Zelf. Ze personifiëren respectievelijk het staatsbedrijf en de jeugdige lezer. (...) Hij vervaardigt de personages van opgerolde briefkaarten, papier, textiel en blik. (...) Hij laat ze balanceren op een vrachtwagen of op het dak van een gebouw. Hij plaatst ze achter een postloket, op een wolkendek of laat ze wegzakken in een telefoonboek. (...) In het boek duiken zo nu en dan ook ongewoon zoetsappige tekeningen op die niet de hand van Zwart maar van zijn assistent Dick Elffers verraden."
De ideale postzegel. Een bundel ideeën naar aanleiding van het afscheid van Paul Hefting van de KPN, Kunst en Vormgeving. The Hague, KPN, 1994, 103,(1)p., col. ills., orig. boards, typogr. and design by JOOST SWARTE.
- Trifle creased at upper edge.
= Extremely rare program for the excursion to Eindhoven ("aux établissements philips") by participants of the "Comité consultatif international technique des communications radioélectrique la haye septembre/octobre 1929". Entirely typeset in lowercase.
"In 1929, Zwart also designed the symbol and the printed matter (all in lower case) for the international conference on radio communications, "REV", which was held in The Hague in September and October. A parliamentary interpellation denounced the insult to the Dutch language, and Zwart redesigned the invitation in upper case (...)" (Monguzzi, (Translations p.(7)). "(...) in september wanneer hij nieuw drukwerk voltooit voor de PTT. Het bedrijf heeft hem opdracht gegeven om onder meer briefpapier, deelnemerskaart, een embleem en een menukaart te ontwerpen voor een congres voor 'internationale radioelectische communicatie' dat die dagen in Nederland wordt gehouden. (...) Het programmaboekje voor het REV-congres zet Zwart geheel in onderkast. Het weglaten van kapitalen is voor hem inmiddels een vrij plausibele zaak. (...) In Nederland is dat gebruik echter nog een novum en vooral bij behoudende lezers van Het Vaderland valt Zwarts beslissing niet bepaald in goede aarde. (...) De landelijke ophef is groot en het incident leidt zelfs tot rumoer in de Tweede Kamer. Voor Zwart is de gang van zaken eerder vermakelijk en bij gelegenheid zal hij de commotie rond zijn 'respectloze' typografische daad nog vaak in herinnering roepen.(...) Een medestander vindt hij in Van Royen die over het incident eveneens 'groot plezier' heeft en zijn werk voor het congres 'volledig geslaagd' blijft vinden" (Brentjes p.187ff). Cf. PZ-198 (program for the excursion to Amsterdam); cf. Broos '73 p.64f; cf. Brentjes p.187ff; cf. Monguzzi, (Translations p.(7)); cf. Andel p.208; cf. Purvis p.125. SEE ILLUSTRATION PLATE XXIV.
- Upper corner of backw. triflle creased and tiny tead.
= Brentjes p.203; PZ-046; Dutch historical avantgarde typography - The collection Marius Wagner lot 784.
Anonymous. Geef de post 4 cm vrij baan. N.pl., (P.T.T.), n.d. (±1950?), (12)p. [incl. wr.], letterpress text and ills., printed in black, green and red, obl. narrow 8vo (12,4x24,7 cm.).
- Some sl. foxing. Backwr. traces of glue (formerly tipped-in) and w. sm. tear. = Not referable for us.
- Vague crack in upper margin; sm. rugged spot in lower right corner. Otherwise fine.
= Broos, Piet Zwart en PTT (Haags Gemeentemus. 1968) no.53 (dated erroneously 1932). Rare. SEE ILLUSTRATION PLATE XXIII.
- Rusty and stained, one side w. large dent. Still w. (part of) content.
= Brentjens p.288 (ill.394, w. variant decoration); Broos '73, p.87 (variant decoration). "De handzame driehoekige vorm (...) heeft hij al eerder als uitgangspunt genomen in de ergonomisch vormgegeven brenoline- en vloeiwasbussen van Bruynzeel. Door hun onconvenionele vorm en aantrekkelijke belettering zijn deze ontwerpen tegenwoordige een gewild collector's item." (Brentjens p.287).
= Rare publication on the work of Piet Zwart, still the most extensive overview of his typographic oeuvre.
AND 2 others on the same, i.a. Piet Zwart en het gezicht van Bruynzeels's potloden industrie (exhib. cat. Boymans-van Beuningen, Rott., 1984, orig. wr., 4to).