48 - 556     FINE and APPLIED ARTS, ART REFERENCE

Page 6 of 26 Results 101 - 120 of 509
79 148 Corredor Matheos J and Picazo G 79 148 Corredor Matheos J and Picazo G
79/ 148 Corredor-Matheos, J. and Picazo, G. Joan Miró. Les Affiches Originales. Paris, Cercle d'Art, 1981, 269p., 119 col. plates, orig. boards w. dustwr., 4to.

- Free endpapers partly sl. discoloured from inner flap dustwr. Dustwr. sl. rubbed. Otherwise fine.

Beaumelle, A. de la (ed.). Joan Miro 1917-1934. La Naissance du monde. Paris, Centre Pompidou, 2004, 419,(1)p., num. (full-p.) (col.) ills., orig. wr., 4to. - AND 2 others on P. PICASSO.

€ (30-50) 40
79 149 Crane W 79 149 Crane W
79/ 149 Crane, W. Kunst en samenleving. Dutch adapt. J. Veth. Amst., Scheltema en Holkema, 1903, 2nd rev. ed., XIII,(3),171p., 35 woodcut vignettes and orig. richly gilt hcalf by G.W. DIJSSELHOF, t.e.g.

- Frontcover w. 2 sm. rubbed spots; backstrip trifle sunned. Otherwise a fine copy. = Braches 360.

€ (80-100) 110
79 150 Czech avant garde  Breton A 79 150 Czech avant garde Breton A
79 150 Czech avant garde  Breton A 79 150 Czech avant garde Breton A
79/ 150 [Czech avant-garde]. Breton, A. Spojité Nádoby. Czech transl. J. Honzl. Prague, Mánes, 1934, 181,(2)p., orig. wr. by TOYEN.

= Primus, Tchechische Avantgarde 270; Vloemans 296.

Romains, J. Donogoo Tonka. Kinoromán. Czech transl. Z. Kalista. Ibid., Odeon, 1925, 96,(2)p., 2 full-p. ills., typography on title-p. and orig. wr. by J. ŠÍMA.

= Primus, Tchechische Avantgarde 25; not in Vloemans.

AND 1 other: B. BROUK, Bludnost jedné představy (Prague, (1940), orig. wr. by K. ČERNÝ).

€ (80-100) 130
79 151 Czech avant garde  Jandacek A 79 151 Czech avant garde Jandacek A
79/ 151 [Czech avant-garde]. Jandacek, A. Marxismus, Komunismus, Fašismus, Liberalismus: Katastrofa! A co ted'? Chicago, Union of Czech Catholics, 1939, 48p., orig. wr. (by ?).

= Rare pro-catholic pamphlet denouncing the -isms of the time. With modernist typographic design on frontwr.

€ (50-70) 70
79 152 Czech avant garde  Nezval V 79 152 Czech avant garde Nezval V
79/ 152 [Czech avant-garde]. Nezval, V. Pantomima. Prague, Ústřední Studentské Knihkupectví a Nakladatelství, 1924, 140,(3)p., (tipped-in) plates by/ after i.a. J. ŠTYRSKÝ and K. TEIGE, layout and typography by K. TEIGE, orig. wr. by J. ŠTYRSKÝ.

- Spine-ends dam.; wr. sl. dogeared. = Vloemans 33. SEE ILLUSTRATION PLATE V.

€ (100-150) 100
79/153 Czech avant garde  TRN Satirický casopis studentu Year 1 no 1 9/10 79/153 Czech avant garde TRN Satirický casopis studentu Year 1 no 1 9/10
79/ 153 [Czech avant-garde]. TRN. Satirický časopis studentů. Year 1, no.1-9/10. Prague, Obelisk, 1924, 10 issues in 7 vols., ills. by i.a. J. LADA, C. BOUDA and G. GROSZ, orig. (unif.) wr. by i.a. V. TITTELBACH, 4to.

- Wrappers occas. sl. frayed; no.2 spine restored.

= Vloemans 35. Rare student periodical, published between 1924 and 1933. SEE ILLUSTRATION PLATE VI.

€ (150-250) 350
79/154 Dada  Dada Tresor 79/154 Dada Dada Tresor
79/ 154 [Dada]. Dada-Tresor. Zürich, R. Simmen, 1966, comprises: zinc colophon/ contents plate (numb. "079"); 4 orig. graphics by H. ARP, R. HAUSMANN, M. JANCO and H. RICHTER, 3x signed/ monogrammed in pencil (H. Arp w. stamp "Succ. Jean Arp"), each numb. "300/79" in pencil; R. HUELSENBECK, "And der Besitzer des Dada-Tresors" (4 stencilled lvs., stapled together, signed and numb. "079"); photogr. portrait of HUGO BALL (numb. "079") on verso.

- Without the 4 bookpublications and the box.

€ (250-350)
79 155 Dada  Doesburg Th van and Schwitters K  79 155 Dada Doesburg Th van and Schwitters K
79/ 155 [Dada]. (Doesburg, Th. van and Schwitters, K.). "Kleine Dada Soiree". Poster printed in black and red, The Hague, 1922, 30x30 cm.

- Sl. weak impression. Horizontal and vertical middle-fold (one tear in fold, partially closed on verso); pinholes in outer corners; lacks tiny piece in right blank margin; lower left corner stained.

= Poster for the famous "dada-veldtocht" by Theo and Nelly van Doesburg, Kurt Schwitters and Vilmos Huszár through Holland in December 1922 and the beginning of 1923. See at large K. Schippers, Holland Dada p.54ff, i.a. citing newspaper announcements: "'De dadaïst Kurt Schurrters (Schwitters) uit Hannover (...) zal morgen, 10 Januari in den "Haagsche Kunstkring", Binnenhof 8, zijn bekende "Anna Blume" en zijn satire "Ursachen und Beginne der grossen glorreichen Revolution in Revon" voorlezen. De schilder Théo van Doesburg zal dezen avond met een korte inleiding tot het dadaisme openen.' Aan de hand van verslagen in de krant is het mogelijk het programma van die eerste avond te reconstrueren. Op het toneel staat een tafeltje met een schemerlamp en een glaasje water erop. Aan dat tafeltje zit Theo van Doesburg gekleed in een zwart pak en een zwart hemd. Hij draagt een witte gebreide das, witte zijden sokken, zwarte lakschoenen en in een oog klemt hij een monocle. (...) Van Doesburg begon zijn door De Stijl voor deze toernee uitgegeven manifest Wat is Dada? (1923) te lezen, waarbij Kurt Schwitters, die achterin de zaal zat - niemand kende hem -, zijn redevoering van tijd tot tijd met krachtig geblaf onderbrak. Schwitters zou later schrijven dat hij op teken van Van Doesburg - het drinken van een slokje water - voor de eerste keer zou blaffen en wel om het dadaïsme te demonstreren en ook omdat hij nog geen woord Nederlands kende." Hoek, Theo van Doesburg 682b: "Er zijn twee versies van dit affiche. De ene werd gemaakt voor de eerste avond van de tournee, op 10 januari 1923 in de Haagsche Kunstkring (...). De tweede versie [our version] werd vermoedelijk tijdens de rest van de tournee gebruikt. (...) Behalve Kleine Dadasoirée wordt het affiche ook wel Dadasofie genoemd, naar de voordracht die Theo van Doesburg hield tijdens de Dada-soirées. De affiches fungeerden tevens als programma. Opmerkelijk is dat alle medewerkers aan het programma (Van Doesburg, Schwitters en Huszár) worden vermeld, behalve Pétro (Nelly) van Doesburg. In de literatuur wordt vaak vermeld dat Van Doesburg het affiche samen met Kurt Schwitters ontwierp. Ook wordt het affiche vaak 1920 of 1923 gedateerd. Schwitters kwam op 5 januari 1923 aan in Nederland, vijf dagen voor het begin van de tournee. Het is mogelijk dat Schwitters en Van Doesburg het affiche tussen 5 en 10 januari samen ontwierpen. Waarschijnlijker is dat Van Doesburg het affiche al in december 1922 maakte, omdat de Dada-tournee in eerste instantie op 27 december 1922 zou beginnen." Kurt Schwitters, Typographie und Werbegestaltung (cat. "Typographie kann unter Umständen Kunst sein"), p.28: "Der funktionale und strukturale Ausgangspunkt der Typographie Van Doesburgs setzte sich ziemlich stark von dem Schwitters ab, der eher an die Zufallstechnik in der Komposition der Collagen (Streu-Technik) anschloß. Es ist denn auch anzunehmen, daß in den Plakaten, die für die Dada-Tournée in Holland Anfang 1923 gemacht wurden das Schwarzgedruckte - die Textschicht - von Schwitters gestaltet wurde, während Van Doesburg verantwortlich war für das Rotgedruckte mit dem aus Großbuchstaben gesetztem Wort "DADA"." Cf. Andel 153. SEE ILLUSTRATION PLATE VI.

€ (3.000-5.000)
79/156 Dada Duchamp M  Marcel Duchamp Rrose Sélavy 79/156 Dada Duchamp M Marcel Duchamp Rrose Sélavy
79/ 156 [Dada. Duchamp, M.]. Marcel Duchamp. Rrose Sélavy. Antw., Ronny van de Velde, 1991, (64)p. (incl. wr.), ills., narrow folio, w. orig. wrap-around slip.

- Edges and frontwr. trifle foxed. First and last page partly discol.

= Exhibition catalogue bound as a leporello, w. punched out lettering on front- and backwr. (resp. "Marcel Duchamp" and "Rrose Sélavy", w. tipped-in leaf w. a concordance of the catalogue nos. and the catalogue raisonné.

€ (40-60) 50
79/157 Dada Duchamp M  View The Modern Magazine Marcel Duchamp Number Series V No 1 79/157 Dada Duchamp M View The Modern Magazine Marcel Duchamp Number Series V No 1
79/157 Dada Duchamp M  View The Modern Magazine Marcel Duchamp Number Series V No 1 79/157 Dada Duchamp M View The Modern Magazine Marcel Duchamp Number Series V No 1
79/ 157 [Dada. Duchamp, M.]. View, The Modern Magazine. Marcel Duchamp Number, Series V, No.1. New York, View, 1945, 53,(1)p., fold. plate (w. cut out/ collapsible parts), ills. and orig. col. wr. after/ by MARCEL DUCHAMP, adverts., folio.

- Fine. = SEE ILLUSTRATION PLATE V.

€ (250-350) 250
79 158 Dada  Hausmann R 79 158 Dada Hausmann R
79/ 158 [Dada]. Hausmann, R. Courrier Dada, suivi d'une Bio-bibliographie de l'Auteur par Poupard-Lieussou, Paris, le Terrain Vague, 1958, 1st ed.,157,(2)p., 15 monochr. photogr. plates, orig. wr. by R. HAUSMANN.

- Fine, unopened copy.

= One of 50 numb. copies of the first edition; this being one of 49 copies on Roto-Creme paper, with a loosely inserted ORIGINAL GOUACHE by the author (19x16 cm., signed "R. Hausmann 58" in pen and ink). The rare limited edition of Hausmann's personal review of the Dada period. SEE ILLUSTRATION PLATE VII.

€ (600-800) 600
79 159 Dada  Hausmann R 79 159 Dada Hausmann R
79 159 Dada  Hausmann R 79 159 Dada Hausmann R
79/ 159 [Dada]. Hausmann, R. La sensorialité excentrique 1968.69, précédée de Ophtaphonétique 1922. N.pl., H. Chopin/ Collection OU, 1970, 1st ed., 69,(6)p., French and English text, 1 typogr. ill., printed in 440 numb. copies (40) at the Blackmoor Head Press, Cambridge, loose as issued in orig. wr. w. ill. by RAOUL HAUSMANN (front) and JEF GOLYSCHEFF (back), 4to.

= One of 40 copies printed on 'Hayle' paper of Barcham Green, SIGNED by the author, with 2 numb. and signed silkscreen prints by JEF GOLYSCHEFF in separate wr., together in orig. slipcase.

€ (150-250)
79 160 Davies A I 79 160 Davies A I
79/ 160 Davies, A.I. Jan van Kessel (1641-1680). Doornspijk, Davaco, 1992, VIII,335p., 11 col. plates, 400 ills. on plates, orig. cl. w. dustwr., large 4to (fine).

= Fine monograph with catalogue raisonné. Aetas Aurea Monographs on Dutch & Flemish Painting, vol. X.

Cornelis, B. a.o., Adriaen van de Velde. Dutch Master of Landscape. Amst./ London, Paul Holberton, 2016, 224p., richly illustrated, orig. boards w. dustwr., 4to. - AND 6 others on Dutch 17th cent. landscape painters, i.a. C.J. WELCKER, Hendrick Avercamp 1585-1634 bijgenaamd 'de stomme van Campen' en Barent Avercamp 1612-1679. Schilders tot Campen (Doornspijk, 1979, num. plates and ills., orig. boards w. dustwr., large 4to).

€ (70-90) 110
79/161 Degas E Collection Edgar Degas 79/161 Degas E Collection Edgar Degas
79/161 Degas E Collection Edgar Degas 79/161 Degas E Collection Edgar Degas
79/ 161 [Degas, E.]. (Collection Edgar Degas). Paris, Drouot, 1918-1919, 4 vols., ills., orig. unif. wr., large 8vo.

- Some sl. occas. foxing; otherwise fine.

= Complete set of auction catalogues. (1). Catalogue des Estampes Anciennes et Modernes (...) Composant la Collection Edgar Degas (...) (cat. no.358, 6-7 Nov. 1918, 60p. With results in pen and ink); (2). Catalogue des Tableaux Modernes, Pastels, Aquarelles, Dessins Anciens et Modernes (...) Faisant partie de la Collection Edgar Degas (...) (cat. no.(359), 15-16 Nov. 1918, (4),40p.); (3). Catalogue des Eaux-Fortes, Vernis-Mous, Aqua-tintes, Lithographies et Monotypes par Edgar Degas et provenant de son atelier (...) (cat. no.360, 22-23 Nov. 1918, (4),58,(2)p.); (4). Catalogue des Tableaux, Pastels et Dessins par Edgar Degas et provenant de son atelier (...) (cat. without no., 7-9 April 1919, 290,(1)p.).

WITH a duplicate copy of the 3rd vol. and a fine copy of EXPOSITION DEGAS (...) (Paris, Galerie Georges Petit, 1924, plates, ills., orig. wr. w. mounted plate). - ADDED: CATALOGUE DE L'OEUVRE GRAVÉ ET LITHOGRAPHIÉ DE CAMILLE PISSARRO (deuxième partie) (Drouot, 12-13 April 1929, plates, orig. wr. Fine).

€ (200-300) 650
79 162 Delevoy R L and Brys Schatan G 79 162 Delevoy R L and Brys Schatan G
79/ 162 Delevoy, R.-L. and Brys-Schatan, G. Jean Brusselmans. Brussels, Laconti, 1972, 443,(2)p., num. (tipped-in col.) plates/ ills., orig. cl. w. (sl. frayed) dustwr., folio.

= With catalogue raisonné. Maîtres de la Peinture contemporaine en Belgique, vol. IV.

Goyens de Heusch, S. Het impressionisme en het fauvisme in België. Antw., Mercatorfonds, 1988, 475,(2)p., richly illustrated, orig. cl. w. dustwr., folio. - AND 7 others on Belgian artists, i.a. R. VAN DEN ABEELE, Albijn van den Abeele. De stamvader van de Latemse kunstenaars (Ghent, 1993, num. ills., orig. cl. w. dustwr., large 4to. Contains a catalogue raisonnée) and J.F. BUYCK and G. SCHOETERS, Floris Jespers 1889-1965 (Antw., 1990, num. (col.) ills., orig. wr., 4to).

€ (70-90)
79 163 Denninger C 79 163 Denninger C
79/ 163 Denninger, C. A.P. Schotel 1890-1958. De wereld van het water. Bussum, Thoth, 2012, 175,(1)p., num. mainly col. ills., orig. boards w. dustwr., 4to. A.P. Schotel 1890-1958. Een overzicht van zijn schilderijen. Enkhuizen, Vereniging Vrienden van het Zuiderzeemuseum,1986, 70p., (col.) ills., orig. wr. (rare). Knops, A. Evert Moll. Schilder van de Rotterdamse Maas. Venlo, Van Spijk, 2002, 112p., num. mainly col. ills., orig. cl. w. dustwr., folio. - AND 2 others, i.a. M. PLATIER-VAN ENGELAND, 'Van den Storm in de Stilte' De Zeeuwse schildersfamilie Schütz (1817-1933) (Middelb., 1998, num. (col.) ills., printed in 1500 numb. copies, orig. boards w. dustwr., large 4to).
€ (50-70)
79 164 Dequeker J 79 164 Dequeker J
79 164 Dequeker J 79 164 Dequeker J
79/ 164 Dequeker, J. De kunstenaar en de dokter. Anders kijken naar schilderijen. Louvain, Davidsfonds NV, 2006, 413p., richly illustrated, orig. boards w. dustwr., large 4to.

- Owner's entry on halftitle.

Bol, L.J. Die Holländische Marinemalerei des 17. Jahrhunderts, Braunschweig, Klinkhardt & Biermann, 1973, 327 (col.) ills., orig. cl. w. dustwr., folio.

- Owner's entry on first free endpaper.

AND 5 others i.a. R. BAER, Class Distinctions. Dutch Painting in the Age of Rembrandt and Vermeer (Boston, 2015, num. col. ills., orig. cl. w. dustwr., 4to) and H. ROODENBURG, The Eloquence of the Body. Perspectives on gesture in the Dutch Republic (Zwolle, 2004, num. (col.) ills., orig. boards w. dustwr.).

€ (50-70)
79/165 Derrière le Miroir no 144 146 Hommage à George Braque 79/165 Derrière le Miroir no 144 146 Hommage à George Braque
79/ 165 Derrière le Miroir, no. 144-146. Hommage à George Braque. Paris, Maeght, 1964, 3 parts in 1 vol., 83,(1)p., 5 (1 double-p.) (4 col.) lithogr. plates by P. PICASSO, J. MIRÓ, R. UBAC, P. TAL-COAT and P. PALLUT, ills. and orig. wr. by G. BRAQUE, folio.
€ (200-300)
79/166 Derrière le Miroir No 112 209 210 and 241 79/166 Derrière le Miroir No 112 209 210 and 241
79/ 166 Derrière le Miroir. No. 112, 209, 210 and 241. Paris, Maeght, 1958-1980, 4 issues, num. (col.) plates, orig. wr. by G. BRAQUE, P. BURY, S. STEINBERG and E. TAPIÈS, folio.

- No. 112 lacks a few leaves. Otherwise all fine.

AND 4 reprinted issues of Derrière le Miroir, w. col. plates and wrappers by i.a. B. VAN VELDE, H. HOFMANN and A. MARCHAND.

€ (100-150) 130
79/167 Derrière le Miroir No 250 Hommage à Aimé et Marguerite Maeght 79/167 Derrière le Miroir No 250 Hommage à Aimé et Marguerite Maeght
79/167 Derrière le Miroir No 250 Hommage à Aimé et Marguerite Maeght 79/167 Derrière le Miroir No 250 Hommage à Aimé et Marguerite Maeght
79/ 167 Derrière le Miroir. No. 250. Hommage à Aimé et Marguerite Maeght. Paris, Maeght, 1982, 111,(2)p., 24 orig. col. lithographs (incl. wr.) by i.a. M. CHAGALL, J. MIRÓ, P. PALAZUELO, B. VAN VELDE, A. TAPIÉS, P. ALECHINSKY, P. BURY, A. FIEDLER, E. CHILLIDA, E. KELLY and J.R. BAZAINE, orig. wr., folio.

- Fine. = SEE ILLUSTRATION PLATE VII.

€ (250-350) 250