3589 - 4774 FINE ARTS - MODERN ART. PRINTS, DRAWINGS, PAINTINGS, CERAMICS and SCULPTURES
- Lower blank margin small tear and some creases.
Idem. (Seated female nude). Drawing, black (felt-tip) pen and some grey wash, 31x48,5 cm., monogrammed and "Voor Kees".
- Browned; white specks; pinholes in outer blank corners.
= Heads, nudes, birds, still lifes etc., a few dated (all 1954) and a few identified or w. sm. annotation, i.a. "Philip Geers, Hispanoloog", "Moeder van Gerard Ramkes" and "eerste ontmoeting voor Vrije Volk wandschildering".
= Mainly heads and portraits (i.a. 6 portraits titled "Fie", showing Siep van den Berg's first wife Fie Werkman, and 1 portrait titled "moeder overste"), but also birds, traffic, groups of people etc., some monogrammed and a few dated "9 9 54".
= Mainly heads, but also including figures (musicians) and quite a number of skulls, a few dated (all 1955), also incl. a few sm. annots., i.a. "Dit was de laatste keizer/ Dit is mijn laatste zelfportret/ Keizer of schilder/ De vrijë mensch is wilder/ De vrijë mensch is zeldener/ De laatste mensch is wijzer/ De laatste mensch is grijzer. Wien 13 6 '55".
= Mainly abstract compositions, but also including a few heads and standing figures; a few dated and 1x w. sm. mounted photogr. portr. and annot. "opgedragen aan Javier Vilato schilder uit Spanje geboren te Barcelona 1921".
= Mainly abstract compositions, but also including trees, cars and heads; a few dated, i.a. "Basel Sept 56", "Zürich Sept 56" and "Bern 10 Sept. 56". Two lvs. w. annots., i.a. "Het museum te Basel bezit een zeer goede collectie van Juan Gris, nimmer zag ik zooveel van deze schilder bijeen - zeer goed (...)" and "Zurich Museum. Exposition Cesanne [sic] (...) Latere Cesanne vertoonde hooge verflaag ala Roua[u]lt zeer lang op doorgewerkt! Mooiste Cesanne was een opzet op wit doek, met paar lijnen en een enkel kleurvlakje - voorloper van abstract."
- Backcover and last few lvs. sl. waterstained.
= Mainly abstract compositions, but also including still lives and animals, partly dated (i.a. a number of times "3 oct 56" and 2x "1957") and a few monogrammed, 1x w. annot. "Wat is klaarder dan de nacht? Wat is donkerder dan helderheid" and 1x w. annots. on music.
= All abstract compositions; one leaf w. the draft of the beginning of a letter to "Weled. Hr. J.Kazemier, Secretaris Landbouwhuishoudschool te Oosterwolde (Fr.)" and a few w. sm. annots., i.a. a translated quotation by Delacroix and "Expositie Kandinsky in "København"."
= All abstract compositions, a few dated "21 2 57".
= All abstract compositions, partly dated "Bern 6 4 57", "Bern 7 4 57" and "Geneve 7 4 57", 2x titled ("Meervoudige antenne" and "Italiaans concert op clavecimbel Joh. Seb Bach"). Two lvs. w. (extensive) diary entries: "De Zwitsers brengen de zaterdagmiddag en de zondag in gepaste dronkenschap door. Bern 7-4-57. Op deze zondagmiddag zit ik in een kroeg (...) - 8 dronken mannen en 2 vrouwen verder nog 3 min of meer aangeschoten mannen. Eén vent lag ongeveer 5 min. languit op de grond en zong een aria. De anderen namen niet de minste notitie. Alleen ik provinciaal kijk mijn oogen uit." "Geneve 8 4 57. Gezien een expositie van Raul [sic] Dufy van teekeningen en gouache's. Het is het eind van 't impressionisme. Door het faufisme [sic] is het Impressionisme tot decadentie gekomen. Het doet me niets (...). Op een andere expositie zag ik werk van Poliakoff en Hartung - allebei maar vooral Poliakoff zeer goed."
= All abstract compositions, partly dated (all Sept. 1957) and a few w. annots. on colours (sketches for paintings), 1x w. annot. "een iegelijk trekt naar zijn eigen uiteinde. Lou".
- Some sl. marginal foxing.
= All abstract compositions, incl. a few on the printed pages. Htitle monogr. "SvdB / O Z Achterburgwal 156/ Amsterdam C." by the artist and 1 other sm. annot.; sm. annot. on verso backwr. Also contains 1 page w. autogr. poem, dated "16 2 59 in de trein van Gron naar Amsterdam": "met wortel en tak gerooid,/ pijnlijke zekerheid -/ niet ik, maar jij vlijmscherp/ pijnlijke zekerheid/ door absolute eerlijkheid/ Harder dan hard, ben je zachter dan zacht/ en rooit met wortel en tak/ in mij, je zelven uit."
= All abstract compositions. First free endpaper monogrammed and "20 8 59" in pen and ink and with annot. "Schetsen voor ontwerp schuur 9x22 meter Albert Waalkens Finsterwold". Also containing two lvs. w. ms. text: "Vandaag ontwerp afgemaakt voor schuur-muur Albert Waalkens Finsterwolde 6 September '59 te Amsterdam SvdB. Muurschildering Albert Waalkens opgeleverd 17 September 59 - uitgevoerd in teekening samen met Lu de Vries - schilderwerk 2 knechten van Lu de Vries (...)" and the draft of a letter dated "Amsterdam 20 9 59", reading i.a. "Het is jammer dat je een vriendschap tracht te redden met bedrog. (...) Besef goed dat er alléén maar iets te redden valt op het gebied van zuivere verhouding (vriendschap) als men de eerlijkheid en niets anders wil! Niets is te erg om een mens die men vriend wil noemen te zeggen (...)".
- Flaps of dustwr. attached to pastedowns w. sellotape.
= All abstract compositions, 1x w annot. "196x216 hoog. Donderdag 11-4-63 eerste bespreking met arch Tauber voor hek - Ned. amb. Washington". Monogrammed and "Febr 63" on first free endpaper. The autogr. texts i.a. concern annots. for a lecture ("lezing voor bouwkundigen 1963") and a draft (3p.) for (part of a) speech on i.a. Hans Jaffé with heading "opnieuw begonnen Sept. 84" and ending with "En voorts blijf ik van mening dat Mondriaan één der grootste zoniet de grootste schilder is van deze eeuw. Dank voor uw aandacht."
- Wrappers and first and last lvs. (sl.) waterstained.
= Contains 16 landscapes in Spain ("Cartagena"), Morocco and Turkey. The poem monogrammed and dated "20 8 70" and w. accomp. autogr. commentary on the occasion of the poem: "Dit gedicht is geschreven naar aanleiding van een verstoorde slaapsiesta door een boer die meende dat hij ons van zijn land moest jagen (...)".
= Contains abstract geometrical compositions, stylized landscapes, nudes and heads, with a few drawings monogr. and dated (i.a. "4 8 73") and the landscapes partly identified, i.a. "Plaunica", "Karlobag" and "Alsace". The clippings i.a. including a portrait of Adolf Hitler wearing a military cap, w. captions in ballpoint and pencil by Siep van den Berg: "een hoed die een hoofd had willen zijn. Lucebert" and "als je niet beter wist, zou je denken dat het de postbode of 'n gewone politieagent was. SvdB 73". Also containing some annots., i.a. on music and travel dates. SEE ILLUSTRATION PLATE V.
= Contains portraits and geometrical compositions. Some titles: "De mens bepaald niet zijn lot, maar het lot bepaald voor de mens!", "Gezien of niet de wereld, om het even: het is niets", "Grote troost dat Amerika zóó bezorgd is over ons Europa!", "Een vrij mens kan zijn gedachten de vrije loop laten", "Heb je in 20 jaar voldoende waardering gekregen?" and "Oude sagen trekken zoo vaak in 't late licht voorbij".
= The first (printed) lvs. w. caricatural portraits, 2x monogrammed "SvdB", and a few annots., i.a. "4 dagen schetsboek 17-18-19-20 6-82", "opgedragen aan de heren van de krijtkring, hoorn" and "zoals men mij graag zou zien" (w. caricature of a man's head w. his mouth closed w. a hanging padlock). The drawings are all abstract geometrical compositions, occas. w. annots. on colours. The printed pages also containing a few mounted newspaper clippings, w. ms. comments, i.a.: "Zwarte badmeester mag van mij Reve verzuipen" as critique referring to a pro-appartheid comment by Gerard Reve.
- Occas. foxed; endpapers waterst.
= Annotation on lower pastedown: "Vermaard door zijn broek, Schreef iemand over hem een boek, PB vereerde hem met een anjer, Albert Waalkens heet die kanjer SvdB, 8-89".
= All abstract compositions; some of the annots. and clippings dated (1989-1990). "Hoe grotere vrijheid je bereikt, Hoe eenzamer. SvdB".