106 - 571 FINE and APPLIED ARTS, ART REFERENCE
= Arntzen/ Rainwater E133: "An authoritative dictionary (...). Based on original research. Good bibliographies; excellent illustrations."
AND 2 others, i.a. M. SEUPHOR, De abstracte schilderkunst in Vlaanderen (Brussels, 1963, num. (tipped-in)(col.) plates, orig. hvellum, slipcase, large 4to).
= Arntzen/ Rainwater E133: "An authoritative dictionary (...). Based on original research. Good bibliographies; excellent illustrations."
= Contains a catalogue raisonné of his drawings and graphic art.
AND 3 others, i.a. 2 on French art, i.a. F. ROBICHON, L'Armée Française. Vue par les peintres 1870-1914 (ibid., 1998, richly illustrated, orig. cl. w. dustwr., obl. 4to).
= One of 50 numb. copies SIGNED by the artist and w. "original sheet with a pair of leaves collected in 1975 for the sun and shadow-leaf project" (not present in our copy). Without the matching cl. slipcase.
Pelsers, L. (introd.). Sjoerd Buisman. Sculpturen/ Sculptures. Enschede, Rijksmuseum Twenthe, 2002, 112p., num. (col.) photogr. ills., orig. blindst. boards, 4to.
- Spine sl. sunned. Contents fine.
Alphen, E. van. Ronald Ophuis. Zurich, JRP/ Ringier, n.d. (2008), 146,(6)p., (double-p.) (full-p.) col. ills., orig. wr., 4to.
= With dedication of the artist to ARMANDO on title-p.
AND 8 others on sculpture, i.a. L. PELSERS a.o., Piet Tuytel. Objecten 1980-2005 (Rott., 2005, ills., orig. boards, 4to) and P. HEFTING, Cornelius Rogge. Beelden. Een overzicht (Enschede, 1999, ills., orig. buckram, obl. 4to).
- Partly sl. wrinkled, caused by damp (not visible). Wrapper sl. dam. along extremities; back of wr. mouldy.
= SIGNED and with DEDICATION by the author "Arno Breker. Herr Armando in Erinnerung am 1. August 72".
Castieau-Barrielle, T. Amadeo Modigliani. Courbevoie, ACR Édition, 1987, 235p., num. (col.) ills., orig. giltlettered cl. w. (sl. discol.) dustwr., 4to. Ansenk, E., Wiesinger, V. a.o. Alberto Giacometti. Rott. etc., Kunsthal Rotterdam etc., 2008, 176p., num. (col.) (photogr.) ills., orig. boards, large 4to. - AND 5 others, all richly illustrated, all (near) fine, i.a H. SCHEERDER, Gijs Jacobs van den Hof 1889-1965. Beeldhouwer (Overveen, 1995, orig. wr.) and U. BERGER and J. GABLER, Hundert Jahre Bildgiesserei H Noack (Berlin, 1997, orig. wr.).
- Sl. discoloured spot on frontcover; slipcase restored.
AND 2 others, i.a. P.A. SCHEEN, Lexicon Nederlandse Beeldende Kunstenaars 1750-1880 (The Hague, 1981, num. (col.) ills., orig. cl., large 4to).
- Browned. Sl. rubbed along extremities.
Munari, B. Discovery of the square. New York, G. Wittenborn Inc., 1965, 84,(4)p., num. ills., orig. wr., 8vo.
- Binding foxed/ stained; sm. tear in frontcover.
- Fine. = Oculi. Studies in the Arts of the Low Countries, vol.12.
= Both SIGNED by the artist on first free endpaper.
AND 1 other on the same artist.
= Facsimile reprint of one of the most important and influential modernist periodicals of the 20th century. Contributions by i.a. Th. van Doesburg (I.K. Bonset, A. Camini), J.J.P. Oud, P. Mondriaan, G. Vantongerloo, Anthony Kok, T. Brugman, H. Arp, and reproductions of works by i.a. P. Mondriaan, A. Archipenko, J.J.P. Oud, G. Rietveld, Man Ray, Th. van Doesburg, C. Domela.
= Very interesting letter, written in response to Rudi Fuchs' essay "Peter Struycken, recente schilderijen", published in De Gids. "(...) Het is niet juist dat ik mij distancieer van onmeetbaarheden - juist zou zijn dat ik mij volledig distancieer van onervaarbaarheden. Wetmatigheid - of dat nu in de aspecten v.d. vorm of kleur gerealiseerd wordt is altijd onmeetbaar in de zin van rekenkundig of natuurkundig - al kun je er soms wel een gedeeltelijk gebruik van maken. (...) De ervaarbaarheid van de gebruikte wetmatigheden zijn voor mij de enige norm bij het beoordelen van het werkstuk. (...). In feite zijn al mijn beeldingen fragmenten van zich eindeloos voortzettende wetmatig geordende structuren. (...) Je analyse van het gebeuren van de kleur t.a.v. de vorm (...) vind ik voortreffelijk. Het is namelijk een merkwaardige eigenschap van de kleur dat zij zich op bepaalde momenten t.a.v. de begrenzing en opp. kan isoleren en deze volledig kan domineren. Het is - in de traditionele zin - een on-coloristies gebruik van kleur, de kleur wordt in feite als vorm gebruikt (...)".
AND a small stack of texts by (and a few on) Struycken, i.a. "Vorm- Kleur- Materiaal- Textuur" (1963-1968, 4 typescript (cyclostyled) lvs.), "Structuur 67" (1966-67, 3 typescript (cyclostyled) lvs.), "Kleurfunctie bij de reeks van 6 schilderijen uit 1972" (1973, 7 typescript (carbon copies) lvs., w. a few corrections in red ballpoint), "Algemene beeldinformatie" (1973, 24 typescript (cyclostyled) lvs., spiralbound), "Beeldruis" (n.d., 9 typescript (cyclostyled) lvs.), "Norm" (n.d., 3 typescript (cyclostyled) lvs.), "De leefbaarheid van onze woning" (n.d., 10 typescript (cyclostyled) lvs.). - WITH 5 other publications by/ on the same, i.a. Idem. Plons 1972/1974. Splash 1972/1974. Heerlen, Verfindustrie J. Eck/ Sikkens, (1974), textbook ((99)p., (col.) ills., orig. wr., square 8vo) and leporello (21x574 cm.) w. col. patterns, together in orig. stiff paper chemise and (sl. dam.) slipcase.
- All issues folded once, resulting in (sl.) darkened fold in image on first page; occas. trifle folded; final issue strengthened on verso frontwr. Otherwise contents fine.
= Raabe 1: "'Der Sturm' wird für die europäische Avantgarde in der bildenden Kunst das einflußreichste und wichtigste Organ. Die Maler des Futurismus, Expressionismus, Kubismus, Konstruktivismus finden in Herwarth Walden und dem 'Sturm' Förderung und Unterstützung" and Bolliger VI, 818. SEE ILLUSTRATION PLATE XVII.
- Small annot. ("Potsdammerstr 34 (...)") in blue pencil on verso.
"Sturm-Abende in der Kunstausstellung (...) der Sturm (...)". N.pl., n.d. (Berlin, Der Sturm, 1924), letterpress postcard, 10,4x15,8 cm., recto only, printed in red.
- Very vague stain in right blank margin.
= Announcing 4 Wednesday evening lectures in October: "Tanzformen und Tanzrhythmen" by Rudolf von Laban, "Eigene Dichtungen, Zuginsfeld / Rüste - Wüste" by Otto Nebel, "Ist der Expressionismus Tot?" by Herwarth Walden and "Aus eigenen Dichtungen" by Lothar Schreyer. Both rare ephemera; not in Bolliger. SEE ILLUSTRATION PLATE XVIII.