= Tipped onto mount, with contemporary manuscript annotation in pencil (probably by the artists): "2de proef gedaan in july N.1, 1814 door P Barbiers en Serné, waar in met o. Inkt gewassen" on the mount under the print.
WITH: the same print twice, 1x pure softground etching (w. similar annotation) and 1x with aquatint. Idem. (Man chopping down a tree). Softground etching, 16x11,5 cm.
= Supplied in 2 identical copies, 1x printed in brown and 1x printed in grey/ black, both tipped onto identical mounts, 1x w. annotation "Derde proef N2".
- Ample margins; sl. dustsoiled.
- Cut 1 to 1,5 cm. outside the platemark.
= Hollstein 10, the fourth state of 5. Mirror of everyday Life 71: "This is a case of realism taken to extremes and of a bylaw flouted, as any contemporary viewer of this print of an old woman emptying a chamberpot out of her window would have realised straight away. Those with a more erudite cast of mind might also have associated it with certain flights of poetic fancy from a distant past (...)."
- Very fine copy.
= Rare. Hollstein (Van Troyen) 81, only state. Nice print showing a grape treading man, two men making wine casks and a man picking apples from a tree.
- Occas. vaguely waterst.; a few sm. marginal tears, 1x affecting the caption; 1x vertical fold.
= F.M. 4965 and 4966.
"Uittogt van zes honderd gewapende Amsterdamsche burgeren na Utrecht den 17den. van Hooimaand des jaars 1787 (...)". Engraving by Evert GRAVE after Geerlig GRYPMOED, 31x45 cm., engr. caption in Dutch and French and "Proefdruk" below image, A. Borchers, 1788.
- Folded twice; a fews sm. stains. = F.M. 4862b.
- All (sl.) foxed. = F.M. 5409. Rare complete series.
- Sl. soiled in margins; trimmed on the platemark.
= F.M. 4475 (31 Dec. 1781): "Spotprent op de voor korten tijd gestaakte uitgave en vermeende dood van dit Oranje blad, van 1781 tot 83 door R.M. van Goens te Utrecht en anderen geschreven volgens zijne autobiographie (...). Links het huis van P.F. Gosse, Libraire de la Cour (op de hoek van de Vijverberg en de Gevangenpoort) waar vier aansprekers met eene vildershondenkar voor de deur staan om het lijk te ontvangen, gevolgd door Luzac op eenen kruiwagen, Van Goens met Jufvr. ten Bosch in een hok, Ds. Hofstede, twee Rotterdamsche boekverkoopers Haalna en Goednet, waar achter de Hertog van Brunswijk en voorts eene groote weenende stoet."
- All w. vertical and horizontal middle-fold; some imperfections in blank margins.
= F.M. 5054: "Ze stellen de groote optogten, allen by avond, met lampions en fakkellicht, van Wittenburg en het Admiraliteits-Magazijn uitgaande, voor, met alle zinnebeelden, werktuigen, insigniën, enz. en zijn daardoor zeer curieus voor de geschiedenis van dien tijd."
- Both slightly frayed/ w. a few (mainly marginal) tears; a few soiled spots.
= F.M. 4756: "Een groote boom met 7 wortels (De Provinciën) staat op eene kaart van de Nederlanden; de stam duidt de Algemeene Staaten, de takken de verschillende Collegiën aan. (...) De Patriottische geest van deeze schets der Regeeringsvorm blijkt daaruit dat het Stadhouderschap bovenaan een der uiteinden van den boom is geplaatst, afhankelijk van den Souverein, de Staten." The 4-line verse in lower margin reads: "Tracht Batoos edel kroost! tracht dezen Boom te kennen/ En zo ge ontaarding ziet in Wortel, Tak of Vrucht;/ Spoor vlijtig de oorzaak na, en zoek hem zo te wennen/ Dat hij door Eendracht bloeije in uwe vrije lucht!"
- Ample margins.
= On laid paper with large unidentified elaborate watermark. Probably a pseudo copy after Van Leyden. The monogram suggests this print is after Lucas Van Leyden, but the print with the same subject has a different composition. And there are no other compositions by van Leyden similar to this. Hollstein 13.
- Strong dark impression; left edge w. repairs; closed tear in lower part; formerly folded (vaguely visible).
= From the series Speculum Romanae Magnificentiae. Bartsch 89. With the collection stamps of the British Museum (Lugt 302 and 305 (stamp for duplicates)).
- Cut just within the platemark w. tiny loss of image; stained, mostly in upper part. = Rare. Pauli/ Hollstein 9.
- Sl. duststained, but otherwise a good, fine impression. = Pauli/ Hollstein 42.
- Cut just outside/ on the platemark; two sm. stains in centre.
= Pauli/ Hollstein 6, 2nd state.
- Wide margins foxed.
= Part of the series the Farmersfest or Twelve Months (10 prints). Deceptive copies on (16th cent.?) laid paper (1x with partial watermark coat of arms with fleur-de-lis). Pauli 183a/ 184a/ 186a.
- Trimmed ±1 cm. outside the platemark. = De Vesme 376, 2nd state of 2. Part of a series of 25 etchings.
AND 3 others by the same from the series Diversi Animali: two eagles (De Vesme 691), a deer (De Vesme 704) and the camels (De Vesme 707).
= The first print shows the column just leaving through a gate. The last print shows the column in a dune landscape with the sun setting. Probably French soldiers in the Netherlands.
Idem. (Horses and their handlers). Lot of 5 (of 7) etchings after Jan Anthonie LANGENDIJK, each 18,5x14,5 cm. (platemark), numb. "1", "2", "4" to "6"
- Trimmed 2/3 mm outside the platemark; a few sm. brown spots.
= Hollstein 11, 3rd state (of 5), with number "4" in lower right corner below image.