= Van Geluwe created fictional institutions, such as The Museum of Museums. These envelopes are part of this art project. Some envelopes contain fictitious contributions, including giro donations.
- Yellowed. = Very rare and early engraving.
- Some offsetting from passepartout.
= Very rare. It appears that this is a later (unknown?) state, not mentioned by De Groot. The sky in the right upper corner is filled in with horizontal lines; various lines on the branches have been strengthened; extra branches have been added, especially along the left and right side. And most small lines and scratches between the trees and large branches are removed. De Groot P23: "'Zo schilderde hij de hoge eikengroep aan de grens van het Oranjewoud. Een ets van deze eiken, op zink begonnen mislukte vrijwel. Nog was hij van die techniek niet volkomen zeker' [quote from p.31 of A. Mankes-Zernike etc., Jan Mankes (1923)] Deze prent bestaat dus waarschijnlijk alleen in enkele proefdrukken". SEE ILLUSTRATION PLATE XXXIII.
= Posthumously printed by Toon WEGNER from the original block. De Groot P40: "Na de verhuizing naar Eerbeek in september 1916 wandelde Mankes erg veel in de bossen. Op 'n avond was hij uit 't bosch thuisgekomen met een egel in zijn zakdoek. Achter de warme kachel met 'n zure appel als lokaas had 't dier zijn fijne snuit uit de stekels gestoken. Hij 'riep' om een houtsnee zei Jan en liet hem niet vergeefs roepen."
= Posthumously printed by Toon WEGNER from the original block. De Groot 44.
= Posthumously printed by Toon WEGNER from the original block. De Groot P43.
= Posthumously printed by Toon WEGNER from the original block. De Groot P9: "Waarschijnlijk de eerste houtsnede van Mankes' hand want dit zou de prent zijn waarover hij aan Pauwels schreef 'Ik kreeg daareven een bevlieging tot ... houtsnijden ... In een oogwenk schoot er een paneeltje het leven bij in, een slagersmes werd gehaald in 10 minuten was alles kant en klaar, de prae-historische houtsnede die hier bij gaat was het gevolg.' (...) Deze voorstelling stond hem waarschijnlijk inderdaad duidelijk voor ogen, want uit die tijd dateren twee tekeningen en een schilderij met dit onderwerp."
= Posthumously printed by Toon WEGNER from the original block. De Groot P18: "In september 1913 had Mankes tijdens een bezoek aan Den Haag ook een van Gogh-tentoonstelling bezocht. Mogelijk kreeg hij door het zien van een schilderij als de 'Berceuse' het idee voor de druk bewerkte achtergrond van dit portret, die in opvallende tegenstelling staat tot zijn gebruikelijke vlakke achtergronden."
= Menu card designed for the restaurant "la Colomba" in Venice.
AND 8 other similar menu card/ sheets for the same restaurant by i.a. Georges MATHIEU, CAPOGROSSI, Giorgio DE CHIRICO, Zoran Antonio MUSIC, GENTILINI and Serge POLIAKOFF.
- All w. defects along outer margins due to former passepartouts.
- Two prints sl. yellowed/ foxed. Portfolio sl. dam./ worn/ foxed.
= This suite was produced for the deluxe edition of the catalog for the exhibition of the artist at Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Wiesbaden, Westfälisches Museum für Kunst und Kulturgeschichte, Münster and Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, 1991/1992. SEE ILLUSTRATION PLATE XXXIV.
= Publication not traced. SEE ILLUSTRATION PLATE XXXIV.
= Publication not traced. SEE ILLUSTRATION PLATE XXXIV.