= Signed and titled on verso of frame.
Eadem. (Three figures in a boat at sea). Drawing, watercolour, 21,2x26 cm. Eadem. (Three mystical beasts). Drawing, watercolour, 25x22 cm. (leaf), monogrammed. - AND 6 others by the same, i.a. a drawing of a couple walking in a storm and a colour woodcut showing a young man playing the lute for a young woman standing in a garden.
- Verso w. paper tape along margins from former framing.
= Provenance: acquired by the present owner at Sotheby's Amsterdam, December 2005.
= Kersten 12.
AND 10 others by the same, various techniques, partly signed in pencil, i.a. "Epen", "Elspeet" and Oude muzikant met een cornet à piston (unsigned).
= De Cort Lin2.
AND 2 other col. linocuts by the same, i.a. "Wind".
= Kersten 11: "Gouden medaille, Prix de Rome 1913."
And 9 portraits by the same, etchings and copperengraving, i.a. De violist Alexander Schmuller (Kersten 14), Portret van Jenny Louise Reitsma (supplied in 2 copies) and Nunspeetse boerin.
= De Cort G50, 1st, 2nd, 3rd, 5th, 5a (proof), and 6th and final state, only a few copies printed (plate destroyed); Kersten 46.
Idem. "Mr. J. Drost". Engraving, signed and "60/65" in pencil, monogrammed in the plate. - WITH 6 duplicates of the same print.
= De Cort G63, 1st, 3rd, 3rd ("verbeterd"), 4th, 5th and final state.
AND 16 other engraved and etched portraits by the same, i.a. Carlo Moleschott (G16); Joost van den Vondel (G38); architect Piet Kramer (G44); queen Wilhelmina (G55); Albert Schweitzer (G65) and Gustave Flaubert (BI18).
= Kersten 59.
WITH: Idem. "Beste mijnheer Baas (...)". Autograph letter, pen and ink, 1 leaf (recto and verso), signed and dated "8 Mei '62".
= Letter to the collector and print publisher D.P. Baas on the artist's plan to make a portrait of Albert Schweitzer (different from the one described above): "(...) Vanmorgen kreeg ik uw brief, dat wij tot een accoord gekomen zijn. Maar inmiddels rijpt het plan in mij meer en meer. En ik kom tot de overtuiging, dat het toch mijn laatste grootste schets moet worden, wil het werkelijk mijn beste werk zijn. Mijn gezondheid is niet zo best meer, en dit wordt als 't ware het slotaccoord van mijn leven (...) Ik wil dit maken. Dit wordt Schweitzer volledig. Die andere met schrijftafel en hondje kan iedere geleerde zijn [Reitsma-Valença describes the work above]. Maar hieruit begrijpt iedereen, die de kop niet eens kent, dat het Schweitzer moet zijn (...) Ik zend u de 2 schetsen waar het om gaat nog even toe. Maar let u vooral niet op de uitvoering en uitdrukking van de gezichten, die er natuurlijk nu nog helemaal niet zijn. Als ik die op al mijn schetsen al zou maken, zou mijn nodige impuls ervoor voortijdig opgebruikt zijn. Iets dat héél goed moet worden, kan maar éénmaal (...)". With a photographic portrait of Schweitzer.
- Paper browned; closed tear in left margin, just within the image.
- Paint occas. thin/ worn.
- Slightly browned. = Provenance: the collection A.M. van den Broek.
= Provenance: Galerie Asselijn, Amsterdam.
ADDED: a large silver gelatin print by Hannes WALLRAFEN, "Dingen #2" and a pen and ink drawing by Agnes van den BRANDELER, (Garden), both framed.
= With on verso a manuscript explication by Eli Content: "Dit is een schrijfblok zonder papier. Op de achterkant zat deze foto met text (...)."
- Sl. irregularly browned/ sl. foxed; white paints stain in lower left corner (just affecting borderline).
= RPK 59.
AND 1 other by the same: "Schetsontwerp voor portret in gebrand glas".
= GK.E.1925-6.
Miolée, Adrianus (1879-1961). (View of mill 'De Veer' near Haarlem). Etching, printed in brown, 6,8x9,8 cm., signed "A. Miolée", "Eigen druk" and "42/100" in pencil, monogrammed "AM" in the plate. - AND 4 other engravings, i.a. a view of the "Nieuwe Kerk Haarlem" by Johannes JOSSEAUD and 2 views of Elswout by "H. de Vries".