- Both w. two (screw?)holes in the bottom part.
- A few small stains on backcover and backstrip. Without the box.
= The English edition of the famous SHV-book, published to commemorate the 100th anniversary of the Steenkolen Handels Vereeniging. It was designed by Irma Boom and was awarded several prizes, but was never for sale. The production of the book took 5 years of research and design, and the result is overwhelming in its abundance of illustrations, its graphic design and ideas. The book measures 23x18 cm., is 12 cm. thick, weighs 3,5 kg. and has 8 ribbons. Its fore-edge is decorated with tulips when viewed from one side and shows a poem by Gerrit Achterberg when viewed from the other side to mention just one of the many features. "Dit is hét icoon van modern Nederlands grafisch design. Het SHV-boek is vormgegeven door Irma Boom in redactionele samenwerking met kunsthistoricus Johan Pijnappel. Paul Fentener van Vlissingen gaf hun de opdracht voor een bedrijfsboek ter gelegenheid van het honderdjarige bestaan van de Steenkolen Handels Vereeniging. Er werd niet gekozen voor een reclameachtige uitgave met tabellen en directieportretten; inspiratie en uitzonderlijkheid stonden voorop. De voorbereidingen namen vijf volle jaren in beslag; behalve het bedrijfsarchief werden interviews met medewerkers gebruikt. Boom heeft van dit boek een staalkaart van ontwerp- en drukkunst gemaakt, waarbij drukkerij Rosbeek (Nuth) tekende voor de technische prestatie. Gedrukt werd op bankbiljettenpapier, zodat voor dit boek geen bomen hoefden te worden gerooid (de basis is katoen). Het papier is op sommige plaatsen geperforeerd. Laserdruk, veelkleurendruk, geavanceerde computertechnieken en speciale rasters werden ingezet om honderden documenten en fotos te reproduceren op 2136 paginas. Bij het bladeren verandert het tulpenlandschap op de snede in een gedicht van Achterberg. De paginas bleven ongenummerd, het boek moest een reis worden, niet een naslagwerk." (Paul van Capelleveen on the website on the Dutch Royal Library, www.kb.nl). With loosely inserted invitation/ program booklet of anniversary festivities.
- Fine copy of the DELUXE EDITION, still shrinkwrapped.
= Rare and remarkable book, released in conjunction with the "No.5 Culture Chanel" exhibition at the Palais de Tokyo in Paris, produced without use of ink and comprising only entirely white leaves showing embossed texts and illustrations. (This deluxe artist book edition is not to be confused with the regularly printed trade edition, published to accompany the exhibition).
- Foxed on top edge of bookblock; tiny stain on spine.
- Dustwrappers sl. torn along extremities. = Besterman 996.
Heijer, H. den and Teensma, B. Nederlands-Brazilië in kaart. Nederlanders in het Atlantisch gebied 1600-1650. Zutphen, Walburg Pers, (2011), 191p., richly illustrated, orig. boards, 4to (fine).
= Contains a bibliography listing 166 copper monday prints. Fine.
AND 5 others, i.a. K.H. SCHREYL, Der graphische Neujahrsgruss aus Nürnberg (Nürnb., 1979, ills., orig. cl. w. dustwr., 4to); S. ROSCOE and R.A. BRIMMELL, James Lumsden & Son of Glasgow. Their Juvenile Books and Chapbooks (Pinner, 1981, col. frontisp., ills., orig. cl., large 8vo) and DIE GROSSEN WELT IN KLEINEN BILDERN, Berliner Bilderbogen aus zwei Jahrhunderten (Berlin, 1999, (col.) ills., orig. cl., folio).
- Fine copy. = Dutch language edition of this standard work.
Watts, H. and Soltek, S. Der Künstler als offenes Buch. The Artist as an open Book. Tériade: livres d'artiste aus dem Malerbuchkabinett der Herzog August Bibliothek. Frankf. a.M./ Wolfenbüttel, Museum für Angwandte Kunst/ Herzog August Bibliothek, 2001, 151p., (col.) ills., orig. boards w. dustwr., 4to. - AND 6 others on artists' books and fine printing, i.a. P. VAN CAPELLEVEEN and C. DE WOLF (ed.), Het ideale boek. Honderd jaar private press in Nederland, 1910-2010 (Nijm. etc., 2010, num. col. ills., orig. boards, folio) and E. ISPHORDING, DraufSichten. Buchkunst aus deutschen Handpressen und Verlagen der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts (Leipsic, 2005, col. plates, ills., orig. cl. w. dustwr., 4to).
- Backstrip dried and rubbed; paper ticket on frontcover.
- A fine set.
- Dustwr. sl. frayed.
= Arntzen/ Rainwater F73: "A monumental reference work for literary historians and art historians."
AND 1 other: IDEM. Emblemata (...). Supplement der Erstausgabe (ibid., 1976, CCXVIIp., orig. boards w. (sl. frayed) dustwr., 4to).
- FIne copy.
= Sussidi Eruditi 16. Arntzen/ Rainwater F77. One of the standard bibliographies for emblembooks with the small addenda volume published in 1974.
Wilberg Vignau-Schuurman, Th.A.G. Die emblematischen Elemente im Werke Joris Hoefnagels. Leyden, Universiteit Leiden, 1969, 2 vols., XIII,(1),358; (6),256p., 130 ills. on plates, orig. unif. giltlettered cl., thesis (rare). - AND 6 others, i.a. M. CORBETT and R. LIGHTBOWN, The Comely Frontispiece. The Emblematic Title-Page in England 1550-1660 (London, 1979, plates, orig. cl. w. dustwr.); R. TUVE, Allegorical Imagery. Some Mediaeval Books and Their Posterity (Princeton, 1966, ills., orig. cl. w. (dam.) dustwr.) and H. HOMANN, Studien zur Emblematik des 16. Jahrhunderts (...) (Utr.,1971, plates, orig. giltlettered cl.).
- Bookplates on frontcover portfolio; textlvs. trifle foxed; plates fine.
- Vol.2 upper joint splitting.
AND 3 others, i.a. E.O.G. HAITSMA MULIER and G.A.C. VAN DER LEM, Repertorium van geschiedschrijvers in Nederland (The Hague, 1990, orig. cl.).