- Lacks the Van Gogh items; board advertising display sample folded in the middle. Otherwise fine.
= Incl. a fine col. plate of a poster for "Philips Television" by A.M. Cassandre. Van Dam/ Van Praag p.73; not in Mouron.
- Sl. stained; lid lacks one side; paper partly sl. flaking off along hinges.
= Rare and desirable Fré Cohen item. Van Dam/ Van Praag 758 and p.103 (col. ill.).
WITH the exhibition cat. ROND PAASHEUVEL EN PRINSENHOF. FRÉ COHEN (Amst., 1977, (col.) ills., orig. wr.).
- Owner's entry on first blank. Backstrip chipped at foot of spine; wr. sl. scratched.
- Fine. = Not referable for us.
- Trifle yellowed; very vague owner's stamp on frontwr. A fine, unused copy.
= Van Dam, p. 133 ill. (ed. "januari 1942", w. wrappers printed in red, whereas our copy has wrappers printed in green).
= Van Dam, p.84-93, ills., and p.169.
= Van Dam p.67, 135 and passim.
- Some unobtrusive creases at upper edge.
= Rare. The photomontage (a man's head, partly in negative, with one eye replaced by a film camera) was also used in advertisements for the "Uitkijk" cinema in the periodical Filmliga.
- Near mint. The envelope sl. discol. at margins and dam. at backstrip.
= Rare and luxurious trade-catalogue, beautifully decorated in art-deco style, entirely focusing on the image and design, without any technical details of the cars. The cars are named after French regions, and the plates of the cars are accompanied by striking stylized landscape views on the opposite page. SEE ILLUSTRATION PLATE IV.
- Covers yellowed (backcover browned), otherwise fine.
= Rare catalogue, listing and showing a great variety of packagings, w. information on size, material, colours and designer, incl. "Joy" (lemonade bottle and label, des. by G. Kiljan), "Jelmoli" (wrapping paper, des. by M.C. Escher), "Bruynzeel Brenoline" (oil tin can, des. by Piet Zwart), "Van Houten" (chocolate bar display box, des. by Stephan Schlesinger), "Borregaard Bond" (boxes of stationery paper, des. by H. Salden), "Bruynzeel potloden" (pencil box, des. by Piet Zwart), "Korall" (wrapping paper, des. by M.C. Escher).
- Frontwr. sl. nibbled by silverfish; spine rubbed w. sm. horizontal tear.
= Zwart/ Hefting; Monguzzi p.16; Maan/ Van der Ree; p.14; Broos '70, p.70; Broos '96, p.44; Broos/ Hefting p.119; Purvis, ill. between p.122 and 123; Purvis/ De Jong p.164f; Forde p.26f; Dooijes p.94f; cf. Van Faassen; Brentjens, p.235ff: "Zoals Zwart zich al in 1930 had voorgenomen, krijgt het boekje inderdaad twee hoofdrolspelers: De Post en J. Zelf. Ze personifiëren respectievelijk het staatsbedrijf en de jeugdige lezer. (...) Hij vervaardigt de personages van opgerolde briefkaarten, papier, textiel en blik. (...) Hij laat ze balanceren op een vrachtwagen of op het dak van een gebouw. Hij plaatst ze achter een postloket, op een wolkendek of laat ze wegzakken in een telefoonboek. (...) In het boek duiken zo nu en dan ook ongewoon zoetsappige tekeningen op die niet de hand van Zwart maar van zijn assistent Dick Elffers verraden."
- Free endpapers partly sl. discoloured from inner flap dustwr. Dustwr. sl. rubbed. Otherwise fine.
Beaumelle, A. de la (ed.). Joan Miro 1917-1934. La Naissance du monde. Paris, Centre Pompidou, 2004, 419,(1)p., num. (full-p.) (col.) ills., orig. wr., 4to. - AND 2 others on P. PICASSO.
- Frontcover w. 2 sm. rubbed spots; backstrip trifle sunned. Otherwise a fine copy. = Braches 360.
= Primus, Tchechische Avantgarde 270; Vloemans 296.
Romains, J. Donogoo Tonka. Kinoromán. Czech transl. Z. Kalista. Ibid., Odeon, 1925, 96,(2)p., 2 full-p. ills., typography on title-p. and orig. wr. by J. ŠÍMA.
= Primus, Tchechische Avantgarde 25; not in Vloemans.
AND 1 other: B. BROUK, Bludnost jedné představy (Prague, (1940), orig. wr. by K. ČERNÝ).
= Rare pro-catholic pamphlet denouncing the -isms of the time. With modernist typographic design on frontwr.
- Spine-ends dam.; wr. sl. dogeared. = Vloemans 33. SEE ILLUSTRATION PLATE V.
- Wrappers occas. sl. frayed; no.2 spine restored.
= Vloemans 35. Rare student periodical, published between 1924 and 1933. SEE ILLUSTRATION PLATE VI.
- Without the 4 bookpublications and the box.
- Sl. weak impression. Horizontal and vertical middle-fold (one tear in fold, partially closed on verso); pinholes in outer corners; lacks tiny piece in right blank margin; lower left corner stained.
= Poster for the famous "dada-veldtocht" by Theo and Nelly van Doesburg, Kurt Schwitters and Vilmos Huszár through Holland in December 1922 and the beginning of 1923. See at large K. Schippers, Holland Dada p.54ff, i.a. citing newspaper announcements: "'De dadaïst Kurt Schurrters (Schwitters) uit Hannover (...) zal morgen, 10 Januari in den "Haagsche Kunstkring", Binnenhof 8, zijn bekende "Anna Blume" en zijn satire "Ursachen und Beginne der grossen glorreichen Revolution in Revon" voorlezen. De schilder Théo van Doesburg zal dezen avond met een korte inleiding tot het dadaisme openen.' Aan de hand van verslagen in de krant is het mogelijk het programma van die eerste avond te reconstrueren. Op het toneel staat een tafeltje met een schemerlamp en een glaasje water erop. Aan dat tafeltje zit Theo van Doesburg gekleed in een zwart pak en een zwart hemd. Hij draagt een witte gebreide das, witte zijden sokken, zwarte lakschoenen en in een oog klemt hij een monocle. (...) Van Doesburg begon zijn door De Stijl voor deze toernee uitgegeven manifest Wat is Dada? (1923) te lezen, waarbij Kurt Schwitters, die achterin de zaal zat - niemand kende hem -, zijn redevoering van tijd tot tijd met krachtig geblaf onderbrak. Schwitters zou later schrijven dat hij op teken van Van Doesburg - het drinken van een slokje water - voor de eerste keer zou blaffen en wel om het dadaïsme te demonstreren en ook omdat hij nog geen woord Nederlands kende." Hoek, Theo van Doesburg 682b: "Er zijn twee versies van dit affiche. De ene werd gemaakt voor de eerste avond van de tournee, op 10 januari 1923 in de Haagsche Kunstkring (...). De tweede versie [our version] werd vermoedelijk tijdens de rest van de tournee gebruikt. (...) Behalve Kleine Dadasoirée wordt het affiche ook wel Dadasofie genoemd, naar de voordracht die Theo van Doesburg hield tijdens de Dada-soirées. De affiches fungeerden tevens als programma. Opmerkelijk is dat alle medewerkers aan het programma (Van Doesburg, Schwitters en Huszár) worden vermeld, behalve Pétro (Nelly) van Doesburg. In de literatuur wordt vaak vermeld dat Van Doesburg het affiche samen met Kurt Schwitters ontwierp. Ook wordt het affiche vaak 1920 of 1923 gedateerd. Schwitters kwam op 5 januari 1923 aan in Nederland, vijf dagen voor het begin van de tournee. Het is mogelijk dat Schwitters en Van Doesburg het affiche tussen 5 en 10 januari samen ontwierpen. Waarschijnlijker is dat Van Doesburg het affiche al in december 1922 maakte, omdat de Dada-tournee in eerste instantie op 27 december 1922 zou beginnen." Kurt Schwitters, Typographie und Werbegestaltung (cat. "Typographie kann unter Umständen Kunst sein"), p.28: "Der funktionale und strukturale Ausgangspunkt der Typographie Van Doesburgs setzte sich ziemlich stark von dem Schwitters ab, der eher an die Zufallstechnik in der Komposition der Collagen (Streu-Technik) anschloß. Es ist denn auch anzunehmen, daß in den Plakaten, die für die Dada-Tournée in Holland Anfang 1923 gemacht wurden das Schwarzgedruckte - die Textschicht - von Schwitters gestaltet wurde, während Van Doesburg verantwortlich war für das Rotgedruckte mit dem aus Großbuchstaben gesetztem Wort "DADA"." Cf. Andel 153. SEE ILLUSTRATION PLATE VI.