- Wrappers sl. fingersoiled.
= Vol. IX with loosely inserted printed announcement on the publication of Domburgs Cahier XI titled "Heggewinde".
WITH loosely inserted in vol. IX: Idem. A typescript letter SIGNED in pen and ink, to "Mevrouw Hendriks", 1 leaf, recto and verso, dated "Deventer, 1.12. '66".
= Nice rambling letter in response to a request to receive Domburgse cahiers no. IX. Full of reminiscenses on people that Van Schagen had known in his youth (listing (nick)names and streetnames), with corrections by the author in felt-tip pen and additional remarks in the margin in ballpoint (prob. by the recipient).
- Erased owner's entry on htitle; two lvs. partly sl. browned. Spine-ends worn. = Van Laar 72.
Schendel, A. van. De schoone jacht. Amst., W. Versluys, 1908, 1st ed., 95p., contemp. giltlettered black mor., t.e.g., orig. wr. pres., sm. 8vo.
- Neatly erased owner's entry on htitle; orig. wr. sl. rubbed/ creased. Joints w. some rubbed spots.
= From the library of J.B.W. Polak, with his ownere's stamp on final free endpaper.
AND 4 other first editions by A. VAN SCHENDEL: Der liefde bloesems (Amst., 1921, orig. gilt dec. wr. by P.A.H. HOFMAN, custom-made slipcase w. mor. letterpiece. Rebacked w. use of orig. backstrip), Merona. Een edelman (ibid., 1927, orig. gilt dec. cl. by P.A.H. HOFMAN, t.e.g.), Een zwerver verdwaald (ibid., 1907, orig. gilt cl.) and De Mensch van Nazareth (ibid., 1916, orig. gilt cl.).
= Probably a later impression. Cf. J. Slauerhoff, Schijversprentenboek 6 (1961), p.19 (variant).
AND 2 similar photographs of J. Slauerhoff, both as doctor in Tanger (cf. Schrijversprentenboek p.33), and 1 portrait photograph w. facsimile signature (some cracks).
= Van Laar 123. One of 50 Roman numb. and signed copies on laid Van Gelder paper, (privately?) bound in giltlettered hmor., with a fold. advertising brochure on the award of a prize of 10.000 francs to Verhoeven, for winning a competition of writing the best commemorative book on Guido Gezelle.
Streuvels, S. Het glorierijke licht. Amst., L.J. Veen, 1912, 30p., tipped-in frontisp. portrait, printed in black and red in 450 numb. copies (100), orig. giltlettered limp cl.
- Endpapers sl. foxed. Backstrip and adjoining margins of wr. sunned.
= One of 100 copies on Hollandsch paper. Both books of the lot from the library of Albert Kuyle, with his circular ticket ("A.K.") on upper pastedown.
= Commenting on the poems that Gregoor sent to Vestdijk and on a photograph of E.D. (= Emily Dickinson). "Uw gedichten heb ik met belangstelling gelezen (...). Ik vind er veel parels bij. U heeft zeker een eigen sfeer, ondanks invloeden van Roland Holst en Bloem met name. (...) De foto van E.D. staat in haar Verzamelde Gedichten, die ik zelf niet bezit, maar waarvan ik er indertijd een honderdtal overschreef (...)".
Idem. (Simon Vestdijk sitting on a terrace). ORIGINAL GELATIN SILVER PRINT, 11,5x8,2 cm., verso w. stamp "Foto Van Oest Doorn" and w. annot. "Simon Vestdijk in 1925" and "Eigendom Nol Gregoor" in pen and ink. - AND 3 other small original photographs of Vestdijk, i.a. of Simon Vestdijk and Ans Koster with their two dogs (8,2x12,9 cm., verso w. annot. "Simon Vestdijk op zijn dagelijkse wandeling door de bossen rond Doorn- 1941. foto Nol Gregoor").
- Frayed in right blank margin.
= Sending a recent poem with the request to publish it in Onder Ons. Furthermore commenting on letters published in the periodical. "De ingezonden brieven naar aanleiding van het gedicht van Robert Franquinet hebben mij enigszins verbaasd; ik had niet gedacht dat mensen die leven in en om Parijs, middelpunt van de avant-garde der wereld (als ik dat zo mag uitdrukken) nog verontwaardigd konden zijn om de uiting van een kunst die al sinds jaar en dag, en ook in Nederland, geaccepteerd is (...)". Proposing to organize meetings with Dutch poets who live in France, with the possibillity to ask them questions etc. "(...) voor mij is dit slechts een idee, omdat ik de poëzie een goed hart toedraag, En deze bijeenkomsten, waaraan ik in verband met de Boekenweek (...) heb deelgenomen, waren immer zoal niet een succes, dan toch een waardevolle belevenis, voor het publiek zowel als voor de dichter die dii publiek voor zich ziet (...)".
WITH a (carbon copy) typewritten poem "Alles is angst" mounted on a leaf w. a mounted letterhead of Onder Ons. Orgaan van de Nederlandse Vereniging in Frankrijk, w. annots. (not by the author) in pen and ink. - ADDED: Visser, A. TYPESCRIPT LETTER SIGNED "Ab", to "Lieve Jo [Menasse]", dated "25 febr. '79", 1 leaf, recto and verso.
- Lacks part of upper margin, w. loss of some text; some underlinings, a few corrections and with a sm. autogr. annot. (incomplete) in upper margin.
= I.a. on interviews, possible publications, travelling and wounded animals. "(...) Ik stuur je ook het interview in de Haagse Post. Het is weer een beetje van dik hout etc. (...) Ik lul een eind weg voor z'n ouwe moer uit een soort kwetsbaarheid en die jongens pennen dat op om een sappig verhaal te hebben. Ik sta er nu als een soort literaire clown op en dat lezen de mensen liever dan een mooi interview. Maar nu zeg ik toch, als ze weer komen: ik eis dat jullie iets van mijn boeken lezen en het over mijn werk en niet over mijn persoon hebben (...)".
AND an orig. portrait photograph of MAX DENDERMONDE by E. VAN MOERKERKEN and a text ("Welterusten", 1 leaf, recto only) printed and signed by GEERT VAN BEEK.
- Fine, complete set.
= Interesting letter, i.a. on writing and publishing De Toovertuin, on writing essays, on reviews and translated poetry. "(...) De bundel zelf zou ik kunnen laten uitkomen; het heeft zijn vóór en zijn tegen. Al zoolang hoop ik op een nieuwe toevloed van dergelijke romancen. Tegen het eind van het vorige jaar liep het dood in een griepaanval, of liever in de daardoor ontstane verzwakking, nadat de eerste koorts het nog op een sinistere manier had opgezweept (...)".
Idem. "Met een ziel waar de somberste wolken in stormen (...)". AUTOGRAPH POEM, pen and ink, 1 leaf, 15,3x20,7 cm., recto only.
= Verzamelde gedichten (1993), p.778.
Idem. (Two photographic portraits of Hendrik de Vries, one en face and one in profile). Two ORIGINAL GELATIN SILVER PRINTS, each 13,4x8,5 cm., 1x verso w. stamp "Archief Nol Gregoor".
- The portrait en face w. horizontal crack in lower part. = Photographs made in the same session.
= Copy for publication, with autogr. annot. in upper margin of p.1: "Proef aan schrijver, tot 27 Juli: Hotel Gude, Dellenweg, Epe (G.). Niet meer dan 4x4 regels per blz. zetten! ". Cf. Verzamelde gedichten (1968), p.112f, w. some sm. variants in spelling.
AND 2 sm. portrait photographs of Victor E. van Vriesland, 13,5x8,7 and 4,5x3,2 cm. - ADDED: Campert, J. (Portrait photograph of Jan Campert). Gelatin silver print, 11,3x8,4 cm., verso w. stamp "Fotografie Fons Hellebrekers (...) Den Haag (...)" and w. annot. "Jan Campert Archief Nol Gregoor" in pen and ink. Minne, R. "Jules Renard (Journal): Pour arriver, il faut faire ou des saletés, ou des chefs-d'oeuvre." MANUSCRIPT QUOTATION, pencil, 1 leaflet, 5x22 cm., recto only.
- Foxed / browned in right part, affecting 1 word; w. sm. identification "(Minne)" in ballpoint in lower right corner.
- Illustrations (simply) handcoloured; some foxing. Binding soiled/ foxed.
= With small ORIGINAL DRAWING in pen and blue ink by Fiep Westendorp and dedication (in pen and black ink) "voor Danny en Jan van Fiep."
WITH: original photogr. portrait of CLARA EGGINK (13,6x8,6 cm.), ±1940.
= Verso w. pencil annnot. "Clara Eggink dichter vrouw van Jan Campert en J.C. Bloem, woonde bij Fiep op de Lairessestraat".
AND a small publication by TONNY VAN DER HORST w. autogr. signed dedication.
- Vol. 5 frontwr. loose. = Rare.
- Annot. in lower blank margin of one page; occas. trifle foxed. Otherwise fine.
Kiernan, F. Seeing Mary Plain. A Life of Mary McCarthy. Nw York/ London, W.W. Norton & Comp., 2000, 1st ed., 845p., 45 ills., orig. boards w. dustwr. (fine). - AND 11 others, i.a. P. AUSTER, Oracle Night (New York, 2003, 1st ed., orig. boards w. dustwr.) and incl. 1 Am. first edition and 4 first Engl. editions by V. NABOKOV, i.a. Tyrants Destroyed (New York, 1975, 1st Am. ed., orig. boards w. dustwr.).
- First vol. dustwr. sl. foxed.
Borges, J.L. Gesammelte Werke. Vol. 3/I-II, 4, 7 and 8. Munich/ Vienna, Hanser, 1981-1982, 5 (of 11) vols., orig. unif. cl. w. dustwr.
- Vol.3/I owner's entry on first free endpaper.
AND 7 others.
- Two vols. w. owner's entry on first free endpaper/ htitle. Dustwr. partly yellowed; one frontwr. w. sm. tear in lower margin; lamination of dustwr. occas. loosening.
= Without the final vol. VII.
Idem. Briefe. Ed. G. Scholem and Th. Adorno. Ibid., idem, 1966, 2 vols. w. continuous pagination, 884,(2)p., plates, orig. unif. cl. w. dustwr. - AND 3 others by the same in 4 vols.
- Dustwr. sl. dam./ chipped along upper margin.
Idem. Frauen vor Flußlandschaft. Ibid., idem, 1985, 1st ed., 254,(2)p., orig. cl. w. dustwr. (owner's entry on first free endpaper) - AND 5 others by the same, incl. 2 duplicates, all first editions, in orig. cl. w. dustwr.
- All vols. bookplate or owner's entry on htitle/ first free endpaper. Otherwise fine.- Sl. yellowed; bookplate upper pastedown; owner's stamp on first free endpaper; first and final few leaves sl. foxed.
= Rare.
ADDED: 3 others, incl. H. WACHENHUSEN, Paris 1867. Weltausstellungsbilder/ Eva in Paris (Berlin, n.d. (±1867), 1st/ 3rd ed., 2 vols., orig. (not unif.) col. lithogr. wr. Both vols. yellowed; first vol. sl. dampstained at the beginning and foot of spine sl. worn).
- Mint. = The standard text edition.
AND an illustrated Dutch translation of the book by C. Schuller van Peursum (Leyden, n.d. (1877), orig. gilt dec. and blindst. cl.).