- Glue stains in upper and lower hinge (as usual?); backstrip trifle soiled and occas. sl. rubbed on joints.
= SEE ILLUSTRATION PLATE XV.
- Without no. 5 and 7/8. Occas. trifle foxed/ yellowed. All vols. wr. frayed/ (sl.) dam./ dustsoiled (1x waterstained)
= Le Coultre 2-1-4/ 6/ 9-12d. Wrappers by/ after K.P.C. de Bazel, P. Bolken, J. Luger, H. Krop, Jan Sluijters, J. Toorop and G.F. la Croix.
Wendingen. Year 1, no.12. Jan Toorop. Ibid., idem, 1918, 48p., ills., contemp. clothbacked boards w. orig. wr. by W. VAN KONIJNENBURG laid down, 4to.
- Cover soiled and worn along extremities.
- WITHOUT the separate large woodcut by C.A. Lion Cachet; contents fine. Wr. dam.; frontwr. loose.
= Le Coultre 2-7/8 d. WITH a separate prospectus "voor den vierden jaargang van Wendingen."
- Vaguely waterst. Partly worn along extremities. = Le Coultre 7-1d.
AND 4 woodcuts from the Wendingen Houtsnedennummer, all under passepartout, i.a. by G. DE SMET and J. RÄDECKER.
- Ttitle-p. trifle foxed and w. owner's stamp in upper blank outer corner. Wrappers sl. yellowed. Otherwise fine.
= Le Coultre d10-3. Ex/ Hoek p.126 (and ill. 205): "Bij zijn ontwerp voor Wendingen nam Huszár de betekenis van de naam als uitgangspunt. Een langwerpig tekstblok kreeg afwisselend boven en onder elkaar geplaatste letters; een vierkant tekstblok bevat de letters in allerlei richtingen en op de keerzijde van het omslag is de compositie in gesloten blokvormen herhaald."
AND 1 other: WENDINGEN. Year 12, no.1. Gewijd aan beeldend werk van S. Jessurun de Mesquita (Amst., 1931, plates and orig. wr. by S. JESSURUN DE MESQUITA, large 4to. Contents sl. dam. in upper margin; wrappers fine).
- (Sl.) yellowed (incl. wr.); corners vaguely bumped. Spine sl. rubbed; wr. w. traces of silverfish activity along upper margin along spine and margins of frontwr.
= Dekkers/ Van der Spek/ De Vries G-38; Cat. Hot Printing 21-g1.
ADDED: BLAD VOOR KUNST, October 1921 [no.1], woodcut wr. by JAN WIEGERS only (rubbed spine; with a few dam. lvs. from other issues loosely inserted, 1x w. full-p. woodcut by the same).
- Wr. plasticized and sl. yellowed as usual.
H.N. Werkman 1882-1945. Ibid., Stedelijk Museum, 1962, no pagination, col. plates, orig. wr.
- Sl. yellowed. = Catalogue no.292.
Straten, H. van. Hendrik Nicolaas Werkman, de drukker van het paradijs. Ibid., J.M. Meulenhoff, 1963, X,284p., (col.) plates, facs., orig. cl. w. dustwr., large 8vo.
= SIGNED and numb. "9/125 A[crossed out] B" in pen and ink by the artist on htitle.
AND 2 others on the same.
- Folded 3 times.
= Unilaterally printed leaf of the city of Magdeburg on physical training and body care, designed in "new typography". Clearly shows the influence of Johannes Molzahn, who was a professor at the local arts and crafts school from 1923 to 1928.
- Some small defects to bindings.
= The original edition of the "standard dictionary of Dutch and Flemish artists" (Arntzen/ Rainwater E135).
- Backwrapper worn and w. remnants of glue.
= Zwart/ Hefting; Monguzzi p.16; Maan/ Van der Ree; p.14; Broos '70, p.70; Broos '96, p.44; Broos/ Hefting p.119; Purvis, ill. between p.122 and 123; Purvis/ De Jong p.164f; Forde p.26f; Dooijes p.94f; cf. Van Faassen; Brentjens, p.235ff: "Zoals Zwart zich al in 1930 had voorgenomen, krijgt het boekje inderdaad twee hoofdrolspelers: De Post en J. Zelf. Ze personifiëren respectievelijk het staatsbedrijf en de jeugdige lezer. (...) Hij vervaardigt de personages van opgerolde briefkaarten, papier, textiel en blik. (...) Hij laat ze balanceren op een vrachtwagen of op het dak van een gebouw. Hij plaatst ze achter een postloket, op een wolkendek of laat ze wegzakken in een telefoonboek. (...) In het boek duiken zo nu en dan ook ongewoon zoetsappige tekeningen op die niet de hand van Zwart maar van zijn assistent Dick Elffers verraden."
= Dutch historical avantgarde typography - The collection Marius Wagner lot 783.
Schuitema, P. Wat gij bij de hand wilt hebben. (Gron./ Batavia, J.B. Wolters), n.d. (±1930), 16x28,2 cm. (unfolded), typography and photomontages by P. SCHUITEMA.
= Fine advertising leaflet for Wolters' dictionaries. One of the photographs shows Schuitema as teacher in front of a class-room. Maan '06, p.65.
= Comprises designs for traffic signs: "Verkeersseinen; Waarschuwings-seinen/ (...) Verbods-seinen/ (...) Aanwijzings-seinen". Frontpage and 1 other page w. pencil annotations by Piet Zwart, i.a. "borden informeren/ Sirks/ hoofcommisaris v./ politie te/ R'dam."
"Kunstnijverheid en techniek. Voordracht van P. Zwart". IN: Nederlandsche Vereeniging voor Ambachts en Nijverheidskunst (V.A.N.K.). 1904 - Jubileum-orgaan - 1929. Amst., N.V. Drukkerij Duwaer, 1929, (2),39p., orig. wr., 4to.
- Backstrip dam.; wrapper sl. soiled; frontwr. almost loose and a few sm. defects along spine.
= Frontwrapper w. owner's entry "piet zwart/ wassenaar" in pen and ink. The contribution by Piet Zwart on p.22-27, followed by "Antwoorden op de voordracht van de Heeren Eisenloeffel en Piet Zwart (...)", p.28-29. With MANUSCRIPT COMMENTARY in pencil by Piet Zwart in the blank margin of p.29: "Men kan 1 taal spreken en toch langs elkaar heen praten. Men kan midden in een ontwikkeling staan en haar onontkoombaarheid niet willen zien. Men kan z'n hersens achterste voren draaien en droomen droomen die passen in een voorbije tijd. De ontwikkeling van wetenschap en techniek gaat nochthans onverbiddelijk krachtens hun weezen voort. Ge kunt de mensch niet dwingen op te houden te denken. Iedere uitvinding is de inzet van nieuwe uitvindigen, nieuwe technische mogelijkheden. Iedere uitvinding is een scheppingsdaad. Deze schepping op de wijze van de mens noem ik de metakosmische ontwikkeling. Met kleineerende termen en pasklaar gesneden voorbeelden kan men deze metakosmische ontwikkeling werkelijk niet tegenhouden."
AND 4 others w. contribution by/ on Piet Zwart, partly w. his annotations.
= One of 149 copies of the deluxe edition, numb. and SIGNED by the artist and containing a bookmark, also numb. and SIGNED by the artist. With a loosely inserted col. print, numb. "05/50" and SIGNED by the artist.
Idem. Pin-up/ Pin-up 2. Ibid., idem, 2010-2011, 2 vols., 123,(5); 105,(22)p., num. (full-p./ double-p.) col. plates, orig. wr., 4to. - AND 9 others similar, i.a. 3 auction catalogues (Tajan, December 2006; Kahn-Dumousset, March 2008 and Cornette de Saint Cyr, January 2011) and J. BEREN, Let them eat cheasecake (Roslyn, 1993, num. col. ills., orig. gilt cl. w. dustwr., 4to).