- Outer blank margins some scratched/ vague creases.
= SEE ILLUSTRATION PLATE LVIII.
- Yellowed. = Cat. Zandvoort Gravures 164.
= Cat. Zandvoort Gravures 100, 2 states, together 7 impressions. "Lodewijk Schelfhout schilderde, tekende en graveerde veel Pierrots. Dikwijls gaf hij achter de figuur de vage omtrekken weer van een gordijn of draperie, zoals ook in deze prent. Ook het vaasje bloemen rechts onder is min of meer vast motief, dat Schelfhout soms gebruikte als deel van de kompositie, soms ter versiering van een al te saai vlak. Mogelijk heeft het een symbolische betekenis, zoals men dat kent van middeleeuwse schilderijen" (Katalogus 34, w. ill.).
= Cat. Zandvoort Gravures 23, 3 states, together 26 impressions. "Onder invloed van Jan Toorop en zijn toekomstige vrouw raakte Lodewijk Schelfhout in kontakt met het katholicisme. Steeds meer religieuze onderwerpen verwerkte hij in zijn grafiek en tekeningen, schilderen deed hij nog weinig na 1912" (Katalogus 23).
- Both w. some sm. sl. unobtrusive dam. spots.
- Both foxed.
AND 2 others: a woodcut w. monogram "J.A." (Jan Altink?) and a lithograph by E. SCHARF.
= Provenance: the collection of Ton and Dob van Dijk.
- Upper margin and corners sl. creased.
AND 3 others: 2 prints by E. GÖRLACH, i.a. "Der Tanz um das abstrakte Kalf" (linocut, signed and titled in pencil) and a signed offset print by F. MASEREEL.
- Mounted.
- Pinholes in all corners; remnants of tape in upper outer corners; vague discolouring from former passepartout along all margins (±0.5 cm.).
= Very rare portrait of the Dutch poet Margaretha Droogleever Fortuyn-Leenmans (M. Vasalis). Cf. Van Geest 417. This lot is subject to 4% resale royalties ('droit de suite') over the total amount of hammerprice and buyer's premium. SEE ILLUSTRATION PLATE LVII.