- Some wear and tiny scratches. = Rare. SEE ILLUSTRATION PLATE VI.
- Stamp and sm. ticket on first free endpaper. Binding some very vague rubbed spots and decoration a few tiny (marginal) imperfections. A very fine copy.
= Copy of the extremely rare DELUXE EDITION of what is generally considered the 'magnum opus' of Piet Zwart, bound in grey cloth w. decoration on front- and backcover in blue, whilst the regular paperbound edition has the decoration in black on a yellow ground. WITH the loosely inserted EXTRA LEAF "?60 50? 60kM 50kV-kabel geleverd en in bedrijf (...)". Brentjens p.166ff; Broos p.46ff; Monguzzi p.39-59; Müller p.49-63 (odd pages only); Spencer p.124f; Purvis p.72ff; Broos/ Hefting p.86f; Andel p.209 and 264; Maan/ Van der Ree p.44; Rattemeyer p.100 ff. "In de zomer van 1926 schrijft Piet Zwart, dat hij bezig is met het ontwerpen van een catalogus 'waarin zeer opmerkelijke dingen komen, waarin ik allerlei experimenten uithaal, die, meen ik, nog niet vertoond zijn op reclamegebied'. Het is de catalogus van de Nederlandse Kabelfabriek, waarvan een nederlandse en engelse versie in 1928 en 1929 verschenen. De catalogus was inderdaad een 'zeer opmerkelijk ding'. De mogelijkheiden van een elementaire typografie, zoals Zwart die enkele jaren had kunnen uitproberen in de NKF-advertenties, werden hier aan één omvangrijk werkstuk gedemonstreerd, samen met de mogelijkheden van de door hemzelf tot op dat moment nog nauwelijks ontgonnen gebieden van fotografie, fotogram en fotomontage (...)" (Broos p.46). "(...) een van de hoogtepunten in Zwarts typografische carrière" (Brentjens p.168); "His first use of photographs was in the 1928-29 catalog for NKF in which he incorporated close-up cross-section photographs of electric cables. Products had never before been presented with such clarity. He achieved a dynamic balance between text, photograph, and white space on the page. Double-page spreads work as single compositions, and the catalogue is distinguished by dramatic contrasts, asymmetry and spaciousness" (Purvis p.72). SEE ILLUSTRATIONS PLATE VI.
- Vague vertical middle fold in first and final leaf; final few leaves vague fold in lower outer corner. Wrappers partly sunned. Good/ fine copy.
= Brentjens p.182f; Müller p.95ff; Monguzzi p.64f; Purvis p.126; Van Faassen p.42f; Maan/ Van der Ree '90, p.45; Broos '68, no.34; Broos '73, p.67; Broos '96, p.8; Broos/ Hefting p.84; Belleguie p.54; PZ-097; Dutch historical avantgarde typography - The collection Marius Wagner lot 785. "Ook in 1929 verscheen een boekje onder de titel 'Ook post voor u?', dat reclame maakte voor de luchtpost en waarin Piet Zwart vindingrijke typografische vondsten toepaste om de PTT-boodschap zo beeldend mogelijk te begeleiden" (Broos '73, p.64). "De brochure telt zestien [sic] liggende pagina's en krijgt een gehalveerde blauwe omslag (...). De acht rechterpagina's bestemt Zwart hoofdzakelijk voor tekst en hij combineert deze met enkele aansprekende kreten en feiten in een speelse combinatie van zwart en rood. Op de linkerpagina's leeft hij zich voor het eerst volledig uit in fotomontages (...)" (Brentjens p.182). "Zwart designed the booklet to promote air mail titled Ook post voor U (also post for you) in 1929 (...). His exclusive use of lowercase letters precipitated a controversy, and while such was consistent with the new international style, people in general simply considered it to be a blatant desecration of the Dutch language (...). Zwart retorted by saying that he "could not have predicted that there would be such a close semblance between Roman capital letters and pure, undiluted Dutch blood"." (Purvis p.124f). "Ook post van u? (post from you too?) was a small book distributed by the PTT in 1929 to promote its recently introduced mail flights to the Dutch East Indies. Piet Zwart lavishly illustrated the book with montages of news photographs" (Broos '96, p.8).
- Plasticized.
- First leaf w. brown stain. = Published as the 5th part of the Dada-Bibliotheek. Facs. reprint of the ed. 1925.
AND 15 similar facsimile publications, i.a. DER DADA NO. 3 (Hamburg, 1978, orig. wr.), DADAMETER (ibid., 1978, orig. wr., 4to), 5x5=25. RUSSIAN AVANT-GARDE EXHIBITION MOSCOW, 1921. A CATALOGUE IN FACSIMILE (Budapest, 1992, 2 vols., together in orig wr.) and T. VAN DOESBURG, Mécano 1 - 4/5 (Amst., 1980, 4 vols., together in orig. cl. portfolio).
- Dustwr. w. some wear.
= The famous work on extravagant dining by Salvador Dali.
Idem. Dali: The Wines of Gala. English translation O. Bernier. New York, H.N. Abrams, (1978), 1st Am. ed., 296p., num. (mainly full-p.) col. ills. by S. DALÍ, orig. pict. gilt cl. w. dustwr, sm. folio.
- Dustwr. w. some wear.
- Spine sunned; slipcase sl. foxed.
= Facsimilé publication of an album by Degas.
- Occas. sl. browned. Frontwr. sl. soiled. = Hoek p.766.
- A few unobtrusive creases; sl. browned. = Hoek 659b3; Purvis/ De Jong p.79.
- Covers (recto and verso) w. vague waterstains, sl. affecting first leaf.
= Contributions by/ on i.a. Hans Arp, Theo van Doesburg and Pietro Saga.
- Sm. owner's ticket on first free endpaper "Bastide de la Pomme Bibliotheque". Backstrip covered w. scotch tape; joints splitting
= Juffermans JB5. SEE ILLUSTRATION PLATE V.
- Frontwrapper sunned. Contents fine.
Hoven, G. van den. Leon Adriaans. Het leven schilderen is pakkend! The Hague, De Zwaluw, 2008, 222,(2)p., (double-p.) (full-p.) col. ills., orig. boards, 4to. - AND 9 others, i.a. M. MULDERS a.o., Dauw | Dew (Rott., 2005, num. (full-p.) (col.) ills., orig. boards, obl. 4to) and AARON VAN ERP 2007-2008 (The Hague/ Ratingen, 2007, (full-p.) col. ills., orig. boards, 4to).
- Remnants of paper ticket on first free endpaper; paper ticket on final free endpaper and w. stamp. Backstrip worn. Slipcase worn.
= One of 200 Roman numb. copies with an extra suite of plates printed on Marais. Our copy with 2 EXTRA plates.